Dietetyk radzi

colorful poke bowl

Poke bowls – zdrowy trend mieszania w misce

Szybkie, smaczne i do tego pięknie wyglądające … to główne walory coraz bardziej popularnych posiłków serwowanych w misce – Poke Bowl, zdrowie w pięknej formie.

Starasz się zdrowo odżywiać, jesteś na diecie, a może unikasz mięsa? Poke bowl jest dla Ciebie idealnym rozwiązaniem!

Sekret tkwi w sposobie przygotowania. Dlaczego?

  1. Witaminy i minerały

Jak wiadomo najwięcej witamin i minerałów dosłownie ginie w wysokiej temperaturze. Szacuje się, że straty składników mineralnych podczas gotowania warzyw i owoców (lecz nie tylko) dochodzą do ok 80%. Ważne jest zatem nie tylko co jemy, ale też w jaki sposób przygotowujemy potrawy. Cenne składniki są wrażliwe również na tlen i światło, stąd tak ważne jest kupowanie niewielkich ilości produktów oraz odpowiednie ich przechowywanie. Zapamiętaj im szybciej produkt z pola trafi na Twój stół tym zdrowiej! Równie istotne w zakresie zawartości witamin i minerałów jest źródło pochodzenia oraz sposób uprawy roślin. Im bardziej naturalny i ekologiczny tym większa wartość odżywcza. Przygotowując poke bowls należy używać surowych warzyw i owoców. Siła tkwi w różnorodności – im bardziej kolorowo tym większa pewność, że organizm otrzyma więcej zróżnicowanych składników. Marchewkę, cebulę i rzodkiewkę pokrój na cienkie kawałeczki i zamarynuj je w oliwie, ulubionych przyprawach i soku z cytryny. Uchroni to warzywa przed dostępem tlenu i niepotrzebną utratą witamin. Warzywa, których nie chcesz jeść na surowo poddaj blanszowaniu tj. przelej wrzątkiem, dzięki czemu ich struktura stanie się bardziej miękka, lecz dalej chrupiąca i pełna cennych wartości.

Poke bowl z kurczakiem

  1. Czas i prostota

Jedną z podstawowych zasad racjonalnego odżywiania jest regularne, PODKREŚLAM REGULARNE spożywanie posiłków. Kto z nas ma dość czasu na pilnowanie zegarka i stanie godzinami w kuchni? Pamiętamy tysiące haseł i zadań w danym dniu, lecz zapominamy o najważniejszej rzeczy – jedzeniu. Naprzeciw wychodzi poke bowls. Ich zaletą jest szybkość i prostota. Gwarantuje – każdy sięgając po przepis jest w stanie przygotować takie danie w niecałe 15 minut. Mało tego, do miski mocy możesz dodać to co masz akurat w domu, bez konieczności biegania po jeden brakujący składnik do sklepu. Jeśli masz możliwość, takie danie przygotujesz w pracy, będzie to świetna alternatywa dla zwykłej sałatki czy przypadkowo kupionego lunchu.

  1. Zbilansowany posiłek

Prawidłowo przygotowany posiłek w stylu poke bowls powinien zawierać wszystkie niezbędne makroskładników, to jest: białka, tłuszcze i węglowodany. Wystarczy użyć orientalnego makaronu ryżowego lub sojowego, dodać zamarynowane wcześniej tofu, usmażone krewetki czy kawałek chudego mięsa, a całość posypać ulubionymi pestkami lub orzechami. Doskonale sprawdzi się nawet jako lekki posiłek po siłowni czy rekreacyjnym biegu. Odpowiednie połączenie składników dostarczy nam nie tylko pełnowartościowego białka, zdrowych tłuszczy, czy energii w postaci węglowodanów, ale również cennego błonnika pokarmowego. Zbilansowany posiłek to również danie o niskim indeksie glikemicznym – odpowiednie dla osób zmagających się z niewłaściwą tolerancją glukozy – głównie cukrzyków i cierpiących na insulinooporność.

Poke bowl z makaronem vermicelli i krewetkami

Zachęcam do eksperymentowania w kuchni i tworzenia własnych poke bowls. Możecie skorzystać też z propozycji przygotowanych przez naszego Szefa Kuchni- PRZEPISY

Dietetyk kliniczny Aneta Korzeniecka

Wszystkie aktualności