Dietetyk radzi

Zdrowa kuchnia Azjatycka

Kuchnia azjatycka wyjdzie Ci na zdrowie!

Jaka jest tajemnica długowieczności? Po jakie produkty warto sięgnąć, aby cieszyć się zdrowiem przez wiele lat?

Odpowiedź znajdziemy w tajnikach diety Azjatów, która postrzegana jest za jedną z najzdrowszych kuchni świata. Królują w niej chrupiące warzywa i owoce, fermentowana soja, świeże ryby i aromatyczne przyprawy. Sekret tkwi również w krótkim sposobie przygotowywania potraw i jedzeniu niewielkich – lecz bardzo różnorodnych – porcji.

Na które produkty szczególnie warto zwrócić uwagę?

Ryby i owoce morza

Na azjatyckich stołach można spotkać różnorodne ryby, krewetki, kalmary czy małże. Przyrządzane są na wiele sposobów od gotowania na parze po szybkie smażenie. Stanowią cenne źródło pełnowartościowego białka i składników mineralnych. Zawarte głównie w rybach kwasy tłuszczowe n-3 zmniejszają ryzyko nowotworów (piersi, jelita grubego, trzustki, gruczołu krokowego, płuc, żołądka), działają przeciwzapalnie, stymulują odporność organizmu i poprawiają kondycję układu nerwowego.

Rośliny strączkowe

Soja, cieciorka, fasola dzuki – popularne nasiona roślin strączkowych, bogate w flawonoidy, stanowią zdrowsze źródło białka niż mięso czerwone. Na szczególną uwagę zasługuje soja – cenne źródło substancji o właściwościach przeciwnowotworowych, spośród których wymienia się m.in. izoflawony, błonnik pokarmowy, kwas foliowy oraz szereg składników mineralnych, w tym wapń. Soja w kuchni azjatyckiej występuje w różnych postaciach takich jak tofu, sos sojowy czy pasta miso.

Przyprawy

Aromatyczne zioła i przyprawy o właściwościach prozdrowotnych powszechnie używane są w kuchni azjatyckiej. Przykładem jest kurkuma, imbir i kardamon.

  • Kurkuma pozyskiwana z kłącza ostryżu długiego – wykazuje protekcyjne działanie wobec raka jelita grubego. Wykorzystywana jest do łagodzenia niestrawności, a także przy dolegliwościach żołądka i wątroby. Obecnie, coraz częściej wskazuje się na jej działanie przeciwzapalne, antyoksydacyjne oraz przeciwbakteryjne i przeciwgrzybiczne.
  • Imbir znany w Azji od wielu lat, swój mocny smak zawdzięcza zawartości olejków eterycznych, głownie gingerolu, który posiada właściwości przeciwzapalne i antyoksydacyjne. Powszechnie imbir wykorzystywany jest do łagodzenia nudności oraz jako środek przeciwbólowy.
  • Kardamon posiada intensywny korzenny smak, a zawarte w nim olejki – wykazują działanie przeciwwirusowe, przeciwbakteryjne oraz przeciwgrzybiczne. Spożywanie naparu na bazie kardamonu zaleca się w celu łagodzenia infekcji wirusowych. Przyprawa ta pomaga także w łagodzeniu kurczowych bólów brzucha i jelit.

Wodorosty

Wakame, kombu, nori – często występują w tradycyjnej kuchni Azjatów. Pomagają w zwalczaniu nowotworów, chorób tarczycy oraz infekcji układu moczowego. Liczni eksperci wskazują na niezwykłe właściwości alg, m.in.: antywirusowe, zmniejszające wchłanianie cukru do krwi czy redukujące poziom tzw. „złego cholesterolu” LDL. Wodorosty dostarczą nam wielu witamin oraz składników mineralnych, w tym: jod, wapń, magnez, potas, miedź oraz żelazo.

Grzyby

Shiitake, mun, reishi  często określane – „eliksirem życia”. W medycynie chińskiej uważa się, że zapewniają człowiekowi zdrowie i długowieczność. Przede wszystkim odznaczają się rekordową zawartością potasu, który obniża poziom ciśnienia krwi oraz niacyny – kojącej nerwy. Ponadto wzmacniają układ odpornościowy i wykazują działanie przeciwnowotworowe. Niektórzy przekonują, że azjatyckie grzyby (np. reishi) pomogą także na nadciśnienie, wysoki poziom cholesterolu, choroby sercowo-naczyniowe, choroby wątroby i nerek, schorzenia układu oddechowego, zespół przewlekłego zmęczenia, wrzody żołądka, a także zakażenia wirusowe.

Oleje

Jednym z najczęściej używanych tłuszczy w azjatyckiej kuchni jest olej kokosowy. Choć zdania, co do jego właściwości zdrowotnych są podzielone faktem jest, że składa się głównie z tzw. średniołańcuchowych kwasów tłuszczowych (w skrócie MCT). Proces trawienia i wchłaniania tłuszczy MCT przebiega zupełnie inaczej od długołańcuchowych tłuszczy nasyconych i nie ma potwierdzenia w badaniach naukowych na ich negatywny wpływu na zdrowie[1]. Przeciwnie, wielu naukowców podaje, że posiadają szereg właściwości zdrowotnych. Świetnie sprawdzają się u sposób cierpiących na chorobę Parkinsona czy Alzhaimera – istotnie zwiększając poziom ciał ketonowych w mózgu.

Warto, zatem urozmaicić swoją tradycyjną polską kuchnię sięgając po inspiracje do azjatyckiego domu.

 

Dietetyk kliniczny Aneta Korzeniecka

[1] https://poznajsienatluszczach.pl/2016/06/13/prawda-o-oleju-kokosowym/

Wszystkie aktualności