Dietetyk radzi

Jak schudnąć po azjatycku?

Kilka faktów

Wiosna i lato to pory roku, które najbardziej sprzyjają odchudzaniu. Jest to czas kiedy odczuwamy przypływ energii życiowej, pogoda stwarza warunki do większej aktywności sportowej, a na targowiskach pojawia się coraz więcej świeżych warzyw i owoców. Ponadto zrzucamy grube kurtki, swetry i często okazuje się, że przybraliśmy na wadze przez okres zimowy. Względy estetyczne to jednak nie jedyny i nie najważniejszy powód dla którego warto zadbać o sylwetkę i  zbilansowaną dietę.

Wyniki badań przeprowadzonych przez Instytut żywności i Żywienia wskazują, że ponad 60% mężczyzn i blisko 50% kobiet w Polsce ma nadwagę lub otyłość. Pod względem poziomu otyłości zajmujemy niechlubne, piąte miejsce w Europie, wyprzedzając Rosję, Białoruś i Niemcy. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) określiła otyłość jako najgroźniejszą chorobę przewlekłą, która nieleczona prowadzi do rozwoju takich chorób jak cukrzyca, choroby serca i układu krążenia, zaburzeń hormonalnych, w tym niepłodności, a także zwiększa ryzyko zachorowań na nowotwory. Na uwagę zasługuje fakt, że na całym świecie najniższy odsetek osób otyłych, bo poniżej 7% mieszka w krajach azjatyckich takich jak Japonia, Południowa Korea i Singapur.

Poznajmy zatem tajemnice szczupłej sylwetki na sposób wschodni.

Większość mieszkańców krajów azjatyckich dba o codzienną aktywność fizyczną, podróżując na rowerze i dużo chodząc. Spożywają sycące lecz lekkostrawne posiłki. Wyznają zasadę jedzenia bez przejadania się. Podstawą diety Japończyków czy Chińczyków jest ryż, makaron ryżowy, produkty strączkowe, warzywa, owoce, ryby i owoce morza. W umiarkowanych ilościach spożywają mięso, produkty mleczne i słodycze, które stanowią mały dodatek, nigdy podstawę, posiłku.

Co ciekawe, ponieważ podstawą większości dań jest makaron i ryż, które podczas gotowania wchłaniają dużą ilość wody, azjatyckie diety dają szybsze uczucie sytości, dzięki czemu nie ma już ochoty na podjadanie po posiłku. Zupełnie inaczej dzieje się w przypadku diet opartych w dużym stopniu na jedzeniu pieczywa, które jest wypełnione powietrzem znikającym podczas przeżuwania. W efekcie nie pozostawia poczucia sytości, co przekłada się na to, że zdecydowanie szybciej stajemy się głodni i mamy ochotę zjeść więcej.

Szczególnie korzystne dla utraty zbędnych kilogramów i często spożywane przez mieszkańców Azji, są produkty pełnoziarniste, między innymi makaron z ryżu brązowego i zielonej herbaty, makaron chow mein, ryż brązowy, ryż czarny i czerwony. Produkty te bogate są w sycący błonnik, który spowalnia wchłanianie glukozy do krwi. Dzięki temu posiłek jest mniej tuczący i dodaje energii na dłuższej.

Ponadto produkty te są źródłem witamin z grupy B pełniących ważną rolę w utrzymaniu prawidłowego metabolizmu i kontroli poziomu glukozy we krwi. Na uwagę zasługuje również fakt, że produkty takie jak ryż, makarony ryżowe i z fasolki mung są bogate w skrobię oporną. Badania na uniwersytecie w Colorado, w Centrum Nauki o Zdrowiu wykazały, że obecność skrobi opornej przynajmniej w jednym posiłku w ciągu dnia, zwiększa spalanie tkanki tłuszczowej o 23% i jednocześnie jest pożywieniem dla dobrych bakterii żyjących w naszych jelitach, które również pełnią ogromnie ważną rolę w utrzymaniu prawidłowej masy ciała.

Pozytywnie wpływające na zgrabną sylwetkę i typowe dla diety azjatyckiej jest również regularne spożywanie ciepłych zup. Zupy spożywane są o każdej porze dnia, nawet na śniadanie. Dają poczucie sytości, choć mają mało kalorii, składają się głównie z warzyw, ryżu lub makaronu, sosu sojowego, odrobiny mięsa lub ryby, bez dodatku śmietany i tłustych wywarów mięsnych

Dzięki bogactwu przypraw używanych w kuchni azjatyckiej, potrawy mają nie tylko wyrazisty smak ale także pobudzają krążenie, metabolizm i działają przeciwzapalnie, co skutecznie pomaga w spalaniu tkanki tłuszczowej. Szczególnie korzystne, udokumentowane działanie wykazuje chili, kurkuma, pieprz syczuański, imbir i cynamon, zawarte między innymi w takich kompozycjach przyprawowych jak curry, przyprawa pięć smaków, shichimi togarashi i garam masala. Ważnym dodatkiem do zup i innych posiłków są również algi morskie, jak np. wakame i kombu, będące ważnym źródłem jodu w diecie Azjatów, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania tarczycy, odpowiedzialnej za prawidłowe tempo metabolizmu, a zatem i utrzymanie prawidłowej masy ciała.

Czy naprawdę potrzebujemy więcej argumentów na inspirowanie się azjatyckimi smakami?

Dietetyk Kliniczny Monika Wodyczko

 

 

 

Wszystkie aktualności