Dietetyk radzi

Dlaczego warto dodać azjatyckie dania do diety najmłodszych?

W 2016 roku Światowa Organizacja Zdrowia zaprezentowała wyniki wieloletnich badań przedstawiających listę państw uszeregowanych według oczekiwanej długości życia w zdrowiu. Jest to pomiar ukazujący oczekiwaną liczbę lat przeżytych w pełni zdrowia przez dzieci urodzone w dzisiejszych czasach. Według analizy dziecko urodzone w Japonii będzie żyło dłużej w zdrowiu niż urodzone w jakimkolwiek innym kraju na Świecie. Podczas gdy Japonia zajmuje w tym rankingu pierwsze miejsce, Polska zajmuje miejsce 38, zaraz za Stanami Zjednoczonymi i Albanią. Eksperci dostrzegli kilka powodów takiego wyniku. Z jednej strony Japończycy mają świetnie rozwinięty system opieki zdrowotnej, stawiający duży nacisk na profilaktykę zdrowotną, z drugiej strony mają wyjątkowo zdrowe podejście do stylu żywienia i aktywności fizycznej. Przyjrzyjmy się zatem jak to wygląda w praktyce.

Podstawą typowego japońskiego posiłku są warzywa. Przede wszystkim japońskie dzieci jedzą dużo zielonej fasolki, czerwonej papryki, cukinii, bakłażana, cebuli, buraków, rzodkwi, marchewek, sałaty, słodkich ziemniaków, a także grzybów shitake. Produkty te dostarczają dużo witamin, składników mineralnych, błonnika, antyoksydantów, przy jednocześnie niewielkiej ilości kalorii, dzięki czemu dzieci mają świetną odporność, prawidłową masę ciała i nie cierpią z powodu zaparć.

Drugim ważnym składnikiem japońskiego posiłku jest ryż. Warto do diety dziecka wprowadzić ryż brązowy np. do obiadów zastępując nim białe makarony lub do śniadania z duszonym jabłkiem, zamiast słodkich płatków śniadaniowych. Ryż brązowy daje większe poczucie najedzenia, nie pozostawiając miejsca na słone przekąski i słodycze. Ponadto jest bogaty w składniki mineralne takie jak magnez, mangan wywierające pozytywny wpływ na układ nerwowy i kostny rozwijających się dzieci. Ryż brązowy jest również doskonałym źródłem witamin z grupy B, które wpływają pozytywnie na koncentrację, nastrój i redukują zmęczenie, co przekłada się na lepsze samopoczucie dziecka i wyniki w nauce.

Na uwagę zasługuje również fakt, że japońskie dzieci jedzą umiarkowane ilości produktów mlecznych, znacznie mniej niż dzieci świata zachodniego, w tym Polski. Mimo wszystko w ich diecie znajduje się wiele produktów bogatych w wapń lub zawierających substancje poprawiające wchłanialność wapnia z diety. Warto je poznać i urozmaicić nimi dietę dziecka w tym szczególnym okresie najintensywniejszej budowy masy kostnej. Są to między innymi algi morskie, sezam, olej z prażonego sezamu, pasta miso, zielone warzywa i kapusta.

Dieta japońskich dzieci jest również bogata w jod i kwasy tłuszczowe omega 3, których źródłem są algi morskie takie jak kombu, wakame, nori oraz ryby. Składniki te pełnią kluczową rolę dla prawidłowego rozwoju mózgu, wzrostu organizmu i funkcjonowania układu odpornościowego, a często obserwuje się ich niedobór w diecie Polaków z uwagi na niskie spożycie ryb.

Okazuje się, że tradycyjny styl życia małego Japończyka jest zgody z aktualnymi polskimi i światowymi zaleceniami żywieniowymi, ze szczególnym uwzględnieniem jedzenia większej ilości warzyw, owoców, produktów pełnoziarnistych, a mniejszą ilością nasyconych tłuszczów, mięsa, nabiału i cukru, pamiętając przy tym o codziennej, regularnej aktywności fizycznej.

Potrzebujesz pomysłów na smaczne zdrowe potrawy dla dzieci? Wypróbuj nasze przepisy na sushi dla dzieci i zupę miso.

 

 

Dietetyk Kliniczny Monika Wodyczko

Wszystkie aktualności