Dietetyk radzi

Dieta dla pięknej cery

Wielu z nas wie, że to co jemy ma wpływ na nasze zdrowie, sylwetkę, samopoczucie oraz poczucie szczęścia.  Lecz o tym, że dieta może równie pozytywnie oddziaływać na nasz wygląd poprawiając stan skóry, włosów i paznokci, często zapominamy.

Co zatem jeść, aby rzadziej korzystać z zabiegów kosmetologicznych i cieszyć się piękną skórą, szczególnie latem? Odpowiedz podsuwa nam orientalna kuchnia Azjatów.

Imbir

Kilka tygodni przed wyjściem na plażę warto zaprzyjaźnić się z imbirem. Ten, znany od lat w kuchni azjatyckiej produkt, posiada szereg właściwości sprzyjających poprawie urody, głównie wyszczuplająco-modelujących.

  • Przyspiesza spalanie tłuszczu, walczy z cellulitem.
  • Działa przeciwobrzękowo – zawarty w nim olejek eteryczny wykazuje działanie moczopędne.
  • Dba o jamę ustną – działa odkażająco i odświeżająco, pozostawia miły zapach w ustach.
  • Polepsza krążenie krwi, wpływa na poprawę dotlenienia i odżywienia tkanek. Dzięki czemu skóra staje się promienna, pełna blasku, doskonale nawilżona i bardziej jędrna.
  • Pełen głębi, świeżości i egzotyki zapach imbirowy jest wykorzystywany jako baza wielu perfum.

Algi

Nie każdy wie, że algi morskie zawierają nawet 10 razy więcej beta – karotenu niż marchewki.  Z tego względu doskonale sprzyjają pięknej opaleniźnie. Są również dobrym rozwiązaniem dla cery dojrzałej, gdyż posiadają właściwości opóźniające procesy starzenia się skóry. Dieta oraz kosmetyki zawierające algi morskie idealnie nadają się dla osób wrażliwych na działanie wolnych rodników tlenowych związanych z: nadmierną ekspozycją na słońce, wzmożoną aktywnością fizyczną, paleniem papierosów, zanieczyszczeniami powietrza oraz życiem w nieustannym stresie.

Algi, głównie – wakame i nori –  zawierają 15 razy więcej wapnia niż mleko, są również bogate w witaminy z grupy B, które uczestniczą w zmniejszaniu stanu zapalnego skóry. Ich stosowanie pomaga w odżywianiu skóry, pobudzaniu fibroblastów oraz ochronie przed działaniem wolnych rodników.  Regenerujące i kojące właściwości alg skutecznie poprawiają stan cery wrażliwej, tłustej oraz trądzikowej. Dodatkowo rewelacyjnie działają na ciało – zmniejszają cellulitis, pobudzają przemianę materii i aktywują produkcję kolagenu.

W obecnych czasach algi są wysoko cenionym składnikiem wielu kosmetyków, z uwagi na zdolność:

  • regeneracji naskórka,
  • opóźnianie procesów starzenia się skóry,
  • wyciszenia pracy gruczołów łojowych,
  • nawodnienia skóry,
  • wzmocnienia warstwy lipidowej skóry,
  • uszczelnienia ściany naczyń krwionośnych i poprawy wyglądu skóry.

Polecam algi w codziennej diecie oraz jako składnik domowej maseczki. Przygotuj 1 łyżkę mąki pszennej, 1 łyżkę jogurtu oraz ½ łyżki sproszkowanych alg (np. skruszonych liści nori), dokładnie wymieszaj, nałóż na skórę i zmyj kiedy maseczka wyschnie. Rezultat? Widocznie zmniejszone pory i silnie odżywiona skóra. Maseczka polecana jest osobom z cerą mieszaną i tłustą.

Grzyby shitake, mung

O właściwościach azjatyckich grzybów pisałam wielokrotnie w kontekście chociażby hamowania procesów nowotworowych. Jest jeszcze inna właściwość, która czyni je wyjątkowym, to odmładzanie skóry. Grzyby shitake na przykład, posiadają silne właściwości przeciwutleniające, pobudzają układ immunologiczny, zapobiegają starzeniu się, a nawet – odmładzają. Są doskonałym źródłem wielu witamin i składników mineralnych (selenu, żelaza, magnezu, potasu, fosforu, wapnia, sodu, cynku, manganu, oraz witamin z grupy B).

Jak działają w kosmetykach? Bardzo skutecznie oraz wszechstronnie. Dostarczają skórze minerałów, witamin oraz poprawiają nawilżenie – zatrzymując w niej wodę.  Dodatkowo:

  • ujędrniają i uelastyczniają włókna,
  • chronią zasoby kolagenu i elastyny przed zniszczeniem,
  • wzmacniają tkankę łączną,
  • spowalniają procesy starzenia,
  • zapobiegają powstawaniu zmarszczek,
  • stymulują podziały komórkowe,
  • wspomagają procesy detoksykacji naskórka.

Warto wiedzieć również o foto-ochronnych właściwościach grzybów, dzięki którym ryzyko poparzenia słonecznego będzie znacznie mniejsze.

Sezam

Sezam zawiera dużo przeciwutleniaczy, wapnia, białka oraz substancji przeciwzapalnych, dzięki którym usprawnia pracę układu krwionośnego.  Regularne spożywanie sezamu przyczynia się do usprawnienia pracy układu krwionośnego oraz większa odżywienie organizmu, w tym również skóry, włosów i paznokci. Doskonale sprawdza się, w celu odbudowy struktury włosów (szczególnie w przedwczesnym siwieniu), pomaga odżywić wątrobę oraz nerki.

Sezam, głównie czarny, to zalecane remedium dla osób zapracowanych i zestresowanych. Odżywia nasz organizm, oczyszcza go ze szkodliwych substancji i poprawia krążenie. Dodatkowo jest źródłem przeciwutleniaczy – zwalcza wolne rodniki poprzez ich neutralizację. Sezam idealnie sprawdza się więc w kosmetologii – maseczki na bazie czarnego sezamu chronią przed starzeniem skóry. Wystarczy połączyć świeżo zmielony sezam z miodem lub jogurtem naturalnym i maseczka gotowa!

Dietetyk kliniczny Aneta Korzeniecka

Wszystkie aktualności